عکاسی مبلمان :

عکاسی مبلمان باید با دقت فراوانی صورت بگیرد و مسائل فنی مربوط به آن به طرز درستی اجرا شود تا خروجی نهایی کار ، جذابیت بالایی داشته باشد و در نهایت روی فروش مبلمان شما تاثیر مثبتی داشته باشد.

استودیو امیری ارائه دهنده این خدمت می باشد در این مقاله قصد داریم به مهم ترین نکات عکاسی مبلمان بپردازیم تا شما با این شاخه از عکاسی آشنایی بیشتری پیدا کنید اگر فرصت برای مطالعه ندارید میتوانید با من تماس بگیرید تا مستقیما به شما مشاوره بدهم.

نیازی به گفتن نیست که قبل از عکاسی ، محصول مورد نظر باید بی نقص باشد و از بهترین نسخه محصول برای عکاسی استفاده کنیم ، برای مثال ایرادی در پارچه و پایه ها نباشد و رنگ آن زدگی نداشته باشد.

عکاسی تبلیغاتی از صندلی حصیری فتومونتاژ استودیو امیری

استفاده از لنز مناسب :

مبل ها به دلیل اندازه بزرگی که دارند ، معمولا عکاسی بسیار سخت تری نسبت به محصولات دیگر خواهند داشت و دقت ویژه ای باید در عکاسی آن ها صورت بیگرد چون که پرسپکتیو در آن تاثیر بسیار زیادی دارد ،  برای مثال اگر ما فضای کافی برای عقب ایستادن نداشته باشیم مجبور به استفاده از یک لنز واید میشویم که در این صورت اعوجاج صورت میگیرد و گوشه های عکس با کشیده ثبت میشود.

برای مثال مطمئنا تا به حال شنیده اید که می گویند اگر در لبه کادر بایستید ، چاق تر می افتید ، این موضوع در عکس های خانوادگی هم هست ؛ هرکسی نفر آخر باشد و به انتهای کادر نزدیک تر باشد پهن تر ثبت می شود ؛ در عکاسی مبلمان هم به همین صورت است اگر به این موضوع توجه نشود مبل دچار اعوجاج شدیدی خواهد شد و حالت دفرمه به خود خواهد گرفت.

استفاده از لنز مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد از این رو که باید به ما فضای کافی برای کار بدهد ، معمولا استفاده از یک لنز پرایم همیشه گزینه خوبی است  لنز های پرایم قابلیت زوم ندارند اما به دلیل ساختار ساده ترشان شاپرنس بالاتری به ما میدهند اما خب مشکلشان این است که برای فریم بندی مجبور به جلو و عقب رفتن هستیم.

ما در استودیو امیری رنج بسیار گسترده ای از لنز ها داریم که برای هر شرایطی از لنز مناسب آن استفاده خواهیم کرد.

سایه ها :
استفاده درست و به جا از سایه ها در عکس حتی در عکس پشت سفید ، به جلوه عکس کمک بسیاری بزرگی میکند اما نه به این صورت که با قلم در فتوشاپ یک حاله سیاه معمولی ایجاد کنیم ، سایه های واقعی باید استفاده بشود ، برای این کار در جلسه عکاسی طوری عکاسی می کنیم که سایه محصول بر روی زمین مشخص باید سپس از روی همین سایه در فتوشاپ الگو برداری می کنیم و به این صورت سایه های ما کاملا طبیعی خواهند بود.

به عکس زیر توجه کنید سایه های عکس سمت راستی بر اساس سایه های واقعی محصول ساخته شده اند ولی در عکس سمت چپی بدون هیچ الگویی فقط با یک قلم سایه ایجاد کرده ایم که به هیچ عنوان خوب نشده است ، در مرحله بعدی از این سایه میتوانیم برای مونتاژ در یک محیط جانبی استفاده کنیم.

استودیو امیری مقایسه سایه های طبیعی با سایه های ضعیف

مونتاژ در یک محیط جانبی :

عکس پشت سفید شاید کاربردی و پر طرفدار باشد اما بیایید با خودمان رو راست باشیم آن چنان جلوه جذابی هم ندارد و صرفا برای به نمایش گذاشتن محصول مورد استفاده قرار میگیرد از طرفی برای خریدار ممکن است مناسب باشد ؛ میتواند محصولی  را که قصد خریدش را دارد بدون هیچ حواس پرتی ای تماشا کند و در مورد خریدش فکر کند ؛ اما اگر یک عکس دکور شده زیبا هم داشته باشیم این اتفاق بهتر هم خواهد شد و عکس ما بسیار طبیعی تر جلوه خواهد کرد و همینطور بسیار زیبا تر میشود. عکاسی تبلیغاتی همین است فنون اقناع مشتری برای خرید محصول ما ، در عکس زیر میتوانید نسخه مونتاژ شده عکس پشت سفید بالا را مشاهده کنید ، از همان سایه ها اما با کمی تغییر برای مونتاژ عکس جدید استفاده کرده ام.

عکس های دیتیلی از محصول :

حالا همین مونتاژ کردن هم برای خودش استاندارد هایی دارد و باید این استاندارد ها رعایت شود در غیر این صورت عکس ما مصنوعی میشود.
۱- زوایه دوربین در بکگراند و در محصول یکی باشد که باهم منطبق باشند و همچنین پرسپکتیو یکسانی داشته باشند.

۲- اگر روزنه های ریزی محصول ما دارد به درستی ویرایش شود تا از داخل آن روزنه ها هم بکگراند دیجیتالی ما دیده شود.

۳- دمای رنگی یکسانی داشته باشند : وقتی محصولی را روی یک بکگراند مونتاژ ‌میکنیم ، رنگ و دمای رنگ محصول و بکگراند باید باهم منطبق باشند تا منطقی و قابل باور شود ، برای مثال اگه بکگراند شما یک غروب آفتاب است مشخصا باید یک ته رنگ گرم روی محصول باشد ، اگر محصول ما رنگش سرد باشد باز هم قابل باور نخواهد بود.

این مسئله با انجام ویرایش های بر روی تراز سفیدی قابل انجام خواهد بود و غیر از آن از تکنیک های مختلف رنگپردازی دیجیتال استفاده خواهد شد.

عکاسی تبلیغاتی/صنعتی صندلی به صورت فتومونتاژ امیری استودیو

۴- سایه های بکگراند و محصول متناسب با هم باشند : به شدت سایه ها در المان های دیگر توجه کنیم و با توجه به آن سایه محصول را ایجاد کنیم تا سایه جدید تاریک تر یا خشن تر از سایه های دیگر نباشد دقیقا به همون نرمی و با همان ویژگی های سایه های دیگر عکس باشد.

۵- زاویه نور محصول و زاویه نور بکگراند یکی باشند : یعنی اگر در عکس بکگراند نور از سمت چپ میتابد ، نوری که ما باید به محصول خودمان حین عکاسی بتابانیم هم باید از سمت چپ باشد ، در غیر این صورت ، غیر طبیعی به نظر خواهد رسید و جلوه نا زیبایی خواهد داشت.

اهمیت لوکیشن در عکاسی مبلمان :

لوکیشن اهمیت بسیار بسیار زیادی در عکاسی مبلمان دارد و بهتر است از محیطی استفاده شود که جذابیت بسیاری داشته باشد ، و حال هوای آن به حال و حوای مبل شما بخورد ، مثلا اگر یک مبل مدرن دارید باید در یک محیطی که طراحی مدرن دارد عکاسی بشود ؛ نمی شوداز این مبل در یک قصر مجلل عکس گرفت چون هیچ ربطی به هم ندارند.

اگر قصد عکاسی در استودیو را داشته باشیم ما از بکگراند های بسیار جذابی استفاده خواهیم کرد که زیبایی محصول شما را چند برابر کند.

وقتی بحث رقابت میان برند ها به وسط می آید باید حتی توی عکس هم باید همیشه یک پله از رقیب جلو تر باشیم ؛ مثلا شرکت های مبلمان ترکیه ای کاتالوگ های بسیار بی نظیری دارند و برای آن کاتالوگ ها زمان و هزینه بسیاری صرف کرده اند ، برای طراحی ست از متخصص دکوراسیون داخلی کمک گرفته اند ، یک استیج  مصنوعی دقیقا مثل صحنه های فیلم برداری فیلم های سینمایی.

بعد از اینکه استیج آماده شد مبلمان از بالا نورپردازی می شوند یعنی یک متخصص نورپردازی هم برای این کار استخدام شده است. و با تشکیل یک تیم چند نفره روی آن پروژه کار کرده اند تا به آن نتیجه رسیده اند ، البته که هیچ تلاشی بدون پاسخ نخواهد بود هزینه ای که بابت تبلیغ کارهایتان پرداخت می کنید به صورت درآمد بیشتر بیشتر به سمت کارتان باز خواهد گشت.

مسائل نورپردازی :

استفاده از نور طبیعی  اولین چیزی است که در مسئله نور پردازی به ذهن ما خطور میکند و اگر به درستی استفاده بشود ، میتواند تاثیر بسیار خوبی روی عکس ما بگذارد ؛ اما بعضی اوقات نور روز کافی نیست و جذابیت کافی را ندارد در این حالت از فلاش های کمکی و قابل حمل مثل اسپید لایت استفاده خواهیم کرد.

استفاده از یک فیل لایت یا نور مکمل می تواند کمک به سزایی به زیبایی عکس ما داشته باشد با استفاده از یک صفحه سفید یا یک رفلکتور میتوانیم نور خورشید یا فلاشمان را که نور اصلی محسوب میشود را بازتاب دهیم و نقاط تاریک محصول را روشن تر کنیم تا سایه ها بیش از حد تاریک نشوند.

فلاش اسپید لایت نیکون

بخشی از مهمترین نکات نورپردازی راهم بالاتر ذکر کردم ، اگر قصد ما مونتاژ محصول بر روی یک بگکراند جدید باشد باید به زاویه تابش بکگراند توجه کنیم و محصولمان را طبق آن نورپردازی کنیم.

بهترین زاویه محصول را باید پیدا کنیم :

باید از زوایه ای در عکاسی استفاده کنیم که محصول ما در آن زاویه زیباتر باشد و تمام ویژگی های آن به خوبی به نمایش گذاشته شود.

معمولا اگه محصول صاف و مستقیم به سمت دوربین باشه زیباییی چندانی نخواهد داشت با کمی متمایل کردن آن میتوانیم عکس بسیار بهتری بگیریم.

به عکس بالا توجه کنید ، زاویه صندلی در عکس چپی به هیچ عنوان مناسب نیست و بیشتر حس حقارت را القا می کند اما در عکس راستی زاویه صندلی بسیار بهتر است و زیبا تر آن را می بینیم.

استفاده از اکسسوری ها :

اینکه از اکسسوری استفاده کنید یا نه به این بستگی دارد که محصول خود را چطور میخواهید به نمایش بگذارید ، اکسسوری ها میتوانند به صحنه ما رنگ ، بافت و زیبایی اضافه کنند و ظاهر عکس مارا بهتر کنند.

این کار با چند بالش رنگی هم قابل انجام است ؛ پرده های رنگی در کنار مبل ، فرش جذاب ، روی میز یکسری المان های مینیمال میتونیم داشته باشیم اما این المان های جانبی نباید بیش از حد بشوند ، چرا که این کار باعث میشود توجه مشتری و بیننده از روی مشتری به آن المان های جانبی برود که این خوب نیست.

مقایسه زوایا در عکاسی مبلمان

وایت بالانس صحیح :

چیز هایی از این قبیل ابتدایی ترین نکاتی است که باید به آن ها توجه شود و نیازی نیست شما نگران این ها باشید تمامی این هارا ما برای شما انجام خواهیم داد ؛ وایت بالانس صحیح اهمیت بسیار زیادی دارد اگر اشتباه باشد باعث میشود پارچه مبل اگر سفید است به زردی یا آبی برند و از رنگ طبیعی خودش خارج شود.

در عکاسی صنعتی و عکاسی محصولات رنگ هایی که در عکس داریم باید بسیار نزدیک به رنگ هایی باشد که با چشم هایمان از محصول میبینیم یکی از عوامل آن ، این است که وایت بالانس درست باشد.

برای داشتن وایت بالانس درست از کارت خاکستری استفاده می کنیم البته نه هر کارت خاکستری ای ، کارت خاکستری مخصوص وایت بالانس.

کارت خاکستری یک تکه پلاستیک یا مقوای خاکستری است که ۱۸ درصد از نور را بازتاب میدهد و برای تنظیم وایت بالانس از آن استفاده میکنیم.

اکسپوژر صحیح :

جدا از وایت بالانس ، اکسپوژر هم روی رنگ های ما تاثیر مستقیمی دارد اگر اکسپوژر کم باشد یا به عبارتی عکس ما تاریک باشد تمامی رنگ های ما هم تاریک تر خواهند بود برای داشتن یک اکسپوژر صحیح از همان کارت خاکستری هم میشود استفاده کرد و یا با استفاده از تکنیک های مختلف نور سنجی انجام خواهد شد.

منبع نور با کیفیت :

احتمالا تا به حال این موضوع بر خورده اید که یک لباس را در نمایشگاهی دیده اید و  آن را خریداری کرده اید ، بعد از مغازه خارج شده اید ، رنگ لباس متفاوت به نظر می آید ، این بخاطر این موضوع است که نور آن نمایشگاه کیفیت کافی نداشته ، یعنی طول موج های کاملی نداشته  ،‌ وقتی یک منبع نور همه طول موج هارا نداشته باشد باعث این اختلال میشود ، در عکاسی هم به همین صورت است اگر از منبع نور بی کیفیتی استفاده شود دچار چنین اتفاقی می شویم به این موضوع شاخص کیفیت نور یا سی آر آی می گویند.

تمامی فلاش های استودیو امیری سی آر آی بسیار نزدیکی به ۱۰۰ درصد خورشید دارند ، و ما از مرغوب ترین تجهیزات نورپردازی برای این موضوع استفاده می کنیم.

فلاش اسپید لایت نیکون

پروسس کردن صحیح عکس :

عکس های دیجیتال ماهیت فلت و بی روحی دارند و انجام پروسس و ادیت روی عکس ها کمک میکند که عکس ما زنده تر شود و حس و حال بسیار بهتری داشته باشد ، بهترین حالت ممکن این است که در مرحله عکاسی ، عکس ها را با فرمت راو ذخیره کنیم ، که در مرحله ادیت دستمان از بابت ادیت کاملا باز باشد و بتوانیم تغییرات نوری و رنگی خوبی روی آن انجام بدهیم.

برخی از ساده ترین کار هایی که باید انجام شوند :
اصلاح اکسپوژر ، اصلاح وایت بالانس ، اصلاح کنتراست و کار هایی از این قبیل است همینطور که می بینید انجام یک عکاسی درست صد ها نکته ریز و درشت دارد و این هایی که اینجا ذکر کردم فقط بخش بسیار کوچکی از کل کار هایی هستند که روی عکس انجام می شود و این تفاوت یک عکاسی حرفه ای با یک عکاسی معمولی است.

پاک کردن بک گراند :
ممکنه ما محصول را بر روی یک بکگراند سفید عکاسی کنیم ، اما این سفیدی معمولا صد درصد نیست و چون محصول بزرگ است معمولا یک دست هم نمیشود ، پس نیاز است که دوربری شود و محصول را از بکگراند خودش جدا کنیم تا عکس پشت سفید بی نقصی به دست بیاید.

انجام دوربری حالات مختلفی دارد اما برای محصولات پیچیده ای مثل مبلمان معمولا تکنیک های دوربری دستی بسیار کار آمد تر خواهد بود ، دستی یا اتوماتیک تفاوت چندانی ندارد مهم نتیجه کار است که تمیز باشد ، لبه های محصول رنجه نشود ، و همینطور لبه های تیز و شارپی داشته باشیم.

استفاده از بکگراند سفید اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که اگر بکگراند ما رنگی باشد روی محصول ما بازتاب های رنگی به جای خواهد گذاشت ؛ یا اگه در محیطی از محصول عکس بگیریم که نور های مزاحم زیادی وجود داشته باشه باز هم روی محصول ما تاثیر میگذاره البته اگر از فلاش استفاده کنیم و سرعت شاتر رو بالا ببریم تاثیر نور های مزاحم محیطی کاملا از بین خییواهد رفت.

سخن پایانی :

در این مقاله با پستی و بلندی های عکاسی مبلمان آشنا شدیم ، باعث افتخار ما خواهد بود که با شما همکاری داشته باشیم ، برای شروع پروژه و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس حاصل فرمایید.